Atso Almila ja Jorma Panula: Vaistoa on vaikia opettaa

Vaistoa on vaikia opettaa

Mitä kapellimestari oikein tekee? Mistä tässä työssä on kyse? Vastaus kuulostaa yksinkertaiselta: musiikista. Itse kapellimestarille tuossa vastauksessa on kuitenkin kaikki elämän salaisuudet ja sen rikkaudet. Eikä työ todellakaan ole helppoa. Taide vaatii tinkimättömyyttä, rehellisyyttä, aitoutta ja toki lahjakkuutta sekä rankkaa työtä kaiken saavuttamiseksi. Sillä, käyttääkö puikkoa johtaessaan, ei ehkä niinkään ole väliä…

Kirja käsittelee kaikkia näitä asioita ja paljon muutakin. Maestro Jorma Panula, yksi suomalaisen kapellimestaritaiteen suurista legendoista, sekä Atso Almila, hänen entinen oppilaansa, jutustelevat tässä kirjasta kaikesta maan ja taivaan välillä. Entinen opettaja ja oppilas, sittemmin kollegat ja ystävät.

Kirjan muoto on välillä todellakin jutustelua, suoraa vuoropuhelua. Panulan kulumaton, ehtymätön, vakaa murre ja omat ilmaukset sekä Almilan innostus ja tiedonhalu tulevat esiin. Keskustelua käydään kaikesta musiikkiin ja varsinkin johtamiseen liittyvästä. Pienistäkin asioista, hauskoista ja hulluista tapahtumista, hyviä anekdoottejakin kerrotaan. Arvostellaan yhdessä Suomen orkesterien tilaa, soittajien työoloja ja -ehtoja, johtajien ja muusikoiden koulutusta.

Tämä oli ainakin itselleni mukava yllätys. Kirja sopii hyvin kaikille musiikista kiinnostuneille, teoriaa ei ole välttämättä tarpeen hallita. Kirja antaa hyvän kuvan nykypäivän tilanteesta, suomalaisista kapellimestareista meillä ja maailmalla, Panulan opetusmetodeista sekä yleisesti musiikin arvostuksesta ja tilasta tällä hetkellä.

Panulasta saa mielestäni melko oikean kuvan jo tämän kirjan perusteella. Almila kertoo omasta tiestään kapellimestariksi ja välillä tarinoidaan muuten vain. Osa on litteroitu suoraan keskusteluista, osa on Almilan omia muisteluksia. Omat puheenvuoronsa kirjassa ovat saaneet myös Almilan toverit suomalaisen kapellimestarikoulutuksen uraauurtavalta Panulan luokalta.

Oikein hyvä ja riittävän kepeä, hyvin koostettu kirja, jota voin suositella jokaiselle hiukankin asiasta kiinnostuneelle. Kepeys tässä siksi, että kirja sopii todella myös henkilöille, jotka eivät tunne orkesterimusiikkia, ole perillä kaikista klassisen musiikin hienouksista saati sitten lukisivat nuotteja suoraan…

Erittäin tervetullut uutuus. Itse pidin tästä, ei vähiten siksi, että arvostan Almilaa kovasti ja toki Panulaakin. Suosittelen jokaiselle edes joskus konsertissa käyneelle, elämäkerroista ja taiteesta pitävälle tai Panulan sekä Almilan persoonasta kiinnostuneelle. Tässä on jokaiselle jotakin, tiiviinä ja nautittavana kirjana.