Rebecca Stead: When You Reach Me

Kansi: Rebecca Stead: When You Reach Me

Miten ihmissuhteita rakennetaan, miten niitä pidetään yllä ja miksi jotkut niistä päättyvät?

Miranda on suhteellisen tavallinen kuudesluokkalainen, jonka yksinhuoltajaäiti harjoittelee intohimoisesti tv-visaan osallistumista. Yhtenä päivänä hänen lapsuudenystäväänsä Salia lyödään ja jostain syystä tapahtuma johtaa Mirandan ja Salin ystävyyden loppuun. Elämä kuitenkin jatkuu, Miranda tutustuu uusiin ihmisiin ja saa hämmentäviä kirjeitä.

When You Reach Me tuo mieleen nuorena luetut kirjat elämän epämukavuudesta ja siitä hetkestä kun tiedostaa, ettei mikään enää tule olemaan ainakaan helpompaa.

Itse luin kirjan, koska sitä suositeltiin Paluu tulevaisuuteen -elokuvien faneille. Kirjassa on kuin onkin mielenkiintoinen ja oivaltava aikamatkustus-teoria, joka tekee tästä mainiosta nuortenkirjasta vielä ainutlaatuisemman. Valitettavasti teosta ei ole suomennettu, mutta kieli on todella sujuvaa, joten voin suositella kirjaa niin nuorille, leffafriikeille kuin aikamatkustusteoreetikoille. Kirja on voittanut myös liudan nuorisokirjallisuuspalkintoja muiden muassa Newberyn mitalin (2010) sekä NCBLA:n (2010).

Paula