Anne Lene Johnsen ja Elin Natås: Ymmärrä matematiikkaa : 23-metodilla menestykseen

Matematiikan oppimisvaikeudet ovat yleisiä. Norjalaiset Anne Lene Johnsen ja Elin Natås lähtevät siitä, että hyvä matemaattinen osaaminen syntyy vain olennaisia perustaitoja kehittämällä. Psykologi Magne Nyborg on määritellyt 23 peruskäsitettä, joihin kuuluvat muiden muassa väri, muoto, koko, määrä, aika, paino, suunta ja niin edelleen. Johnsenin ja Natåsin mukaan useimmilla näillä on olennaista merkitystä matematiikan oppimisessa. Ilman ymmärrystä siitä, mitä peruskäsitteet tarkoittavat, ei voi syntyä myöskään ymmärrystä matematiikasta.

Itse matematiikkaa pitkään opettaneena minun on helppo yhtyä Johnsenin ja Natåsin teesiin perusteiden merkityksestä. Matematiikka on kykyä abstrahoida, kykyä muodostaa järjestystä epäjärjestykseen. Ja sen opiskelu on aloitettava pohjalta, vankka perustus luoden. Matematiikkaa on verrattu kärjellään seisovaan pyramidiin: samoista perusteista se leviää määrättömiin ulottuvuuksiin. Ja jos pohja ei ole kunnossa, koko rakennelma horjuu. Otin siis mielenkiinnolla vastaan Johnsenin ja Natåsin Ymmärrä matematiikkaa : 23-metodilla menestykseen -kirjan.

Kirja on suunnattu lähinnä perusopetusikäisten lasten vanhemmille sekä lasten kanssa töitä tekeville. Se sisältää hyvin konkreettisia vinkkejä pitkäjänteiseen matematiikan oppimisvaikeuksien kanssa toimimiseen, ja sen perusajatus – tutkitaan peruskäsitteitä ja laajennetaan niiden ymmärryksen kautta osaamista – on erittäin hieno. Opetustuokioiden pitämistä ohjataan kädestä pitäen: aloita jostain lapselle tutusta, käytä tarkkoja käsitteitä, sanallista tekemistänne, etene vain vähän kerrallaan, mieluummin vähän ja usein kuin liikaa kerrallaan ja niin edelleen. Hyvää konkretiaa.

Ymmärrä matematiikkaa sisältää myös paljon minua ärsyttävää ylimääräistä tsemppauspuhetta, tapauskuvauksia ja samojen asioiden toistamista. Kirjan graafinen suunnittelu on mielestäni liian värikäs ja jotenkin levoton. Tiivistämisen tarvetta siis olisi, mutta kaikkineen kirja hoitaa kyllä asiansa ihan hyvin. Kannattaa tutustua, jos lähipiiristä löytyy matematiikan kanssa tuskailevia.