L. M. Montgomery: Hedelmätarhan Kilmeny

Hedelmätarhan Kilmeny

Tämä on ensimmäinen lukemani teos L. M. Montgomeryn tekemistä aikuisten kirjoista. Aikaisemmin olen lukenut pelkkiä hänen tyttökirjojaan, vaikka näitä aikuisille suunnattuja onkin ollut saatavilla suomeksi jo jonkin aikaa. Vähän siis jännitti etukäteen, mitä pidän tästä, mutta onneksi en joutunut pettymään.

Kirjan päähenkilö on Eric Marshall, joka lähtee pikkukylään opettajaksi. Eräänä iltana hän tapaa vanhassa puutarhassa mystisen Kilmeny-tytön, joka on elänyt eristettyä elämää eikä osaa puhua. He alkavat tapailla toisiaan, Eric rakastuu kunnolla ja alkaa selvittää tytön taustaa.

Tyyliltään teos oli hivenen vanhanaikainen, mutta toisaalta se ei ole mikään ihme, kun kyse on sata vuotta vanhasta kirjasta. Tässä oli sitä samaa henkeä kuin Montgomeryn tyttökirjoissa ja tarina vei mukanaan. Tämä oli niin hyvä, että olisin toivonut kirjan olevan pidempi, mutta toisaalta venytettynä juoni ei olisi välttämättä ollut yhtä toimiva.

Kirja sopii luettavaksi kaikille aikuisille, jotka ovat aikoinaan pitäneet Montgomeryn tyttökirjoista. Muuten tätä voi suositella kaikille historiallisista rakkausromaaneista pitäville. Omalle lukulistalleni tulee varmasti päätymään vielä lisääkin Montgomeryn kirjoja.

Veera