Johanna Tuomola: Minkä taakseen jättää

Minkä taakseen jättää

Tätä kirjaa ei voi jättää, ei hetkeksikään, sillä kun sen aloittaa, se pitää ottees­saan kuin ruuvipenkki. Minkä taakseen jättää on jännittävä lukuelämys, mitä voi suositella kaikille dekkareiden ystäville.

Johanna Tuomola onnistuu heti alkulehdiltä kietomaan lukijansa sellaiseen verkkoon, josta ei selviä kuin viimeisellä sivulla. Lohjalla on sarjaraiskaaja, joka liikkuu valkoisella pakettiautolla ja valikoi uhrikseen miehiä. Uhreja löytyy sidottuina, alastomina ja raiskattuina aina jonkun poliisin kotitalon läheltä.

Päähenkilönä on juuri lomalta palannut rikosylikonstaapeli Noora Nurkka. Hän on ollut lomalla ampumistapauksen takia, jossa hän on loukkaantunut. Lisäksi hän on mennyt naimisiin ja hänellä on uusi työpari – siitä sitten tutkimaan mystistä raiskaussarjaa.

Uhrit ovat olleet syyllisiä raiskauksiin, mutta päässeet niistä kuitenkin lähes syyttöminä. Kuka otti ohjat omiin käsiinsä ja miksi?

Kirjassa on monta jännittävää lankaa, joita seurata ja jännätä yhtä aikaa. Luulisi, että se olisi sekavaa, mutta ei, kaikki on yhtä arvoitusta, mutta sen seuraaminen on kiehtovaa. Juuri se moninaisuus tekee tästä kirjasta erittäin mielenkiintoisen.

Minkä taakseen jättää on todellinen viihdepakkaus, mutta kyllä se pistää miettimään… Suomessa raiskataan arviolta 7000 naista vuosittain. Vuonna 2010 annettiin 95 raiskaustuomiota.