Alexander McCall Smith: Precious and the Monkeys

Mma Ramotswesta ja Naisten etsivätoimistosta kertovia dekkareita on tehty aikuisille useampia. Kirjassa Precious and the Monkeys Mma Ramotswe on vielä pieni tyttö ja saa ratkaistavakseen ensimmäisen tapauksensa. Koulussa katoaa aina välillä ruokaa ja hän uskoo, ettei ilmeisin syyllinen välttämättä ole se oikea syyllinen.

Oli ihan hauskaa tutustua tällä tavalla Mma Ramotswen lapsuuteen, jossa olisi kyllä ainesta useampaankin kirjaan. Tyyliltään tämä oli tosi samantyyppinen kuin ne aikuisten kirjat: omanlaisensa Afrikka-mentaliteetti, leppoisaa menoa ja arjen ongelmia, joihin etsitään ratkaisua. Tykkäsin lopputuloksesta ja lukisin siis mielelläni enempikin näitä. Kirjassa on kivan Afrikka-henkinen kuvitus, josta annan sille lisää plussaa.

Kirja on julkaistu “skotlanniksi” nimellä Precious and the Puggies, jossa teksti on skottien käyttämää englantia. Omalla englannintaidollani en meinannut saada siitä kunnolla selvää, joten luin mielummin tämän tavallisen version.

Veera