Anders Adali: Rahaa rahaa rahaa : arvokuljetusryöstön perusteet

Rahaa rahaa rahaa

Fiktiivisten pankkiryöstäjien ihannointi on kuulunut populäärikulttuuriin niin kauan kuin pankkilaitos on ollut olemassa. Oikeiden pankkiryöstöjen loputtua yhteiskunnan turvarakenteiden kehittyessä tilalle ovat tulleet arvokuljetusryöstöt.

Rahaa rahaa rahaa -kirjassa yksi oikea arvokuljetusryöstäjä kertoo urastaan ja Suomen pankin ryöstöstä Turussa, josta hän lopulta jäi kiinni. Kirja koostuu asianajajien kirjoittamista alkusanoista ja loppusanoista, sekä itse tapauksesta, muisteluihin pohjautuen.

Fakta ja fiktio sekoittuvat kun Anders Adali avaa sanallisen arkkunsa. Todellinen tarina vie mukanaan ja paljastaa arvokuljetusryöstön harjoittajan ajatusmaailmaa. Teoksena kirja on varmaankin arvokkain henkilölle, joka on kiinni samantyyppisten tarinoiden fiktiivisissä versioissa. Adalin kerronnanlahjat eivät jää paljoa jälkeen huippuluokan dekkarikirjailijoille.