Lisa Wingate: Ennen kuin olimme sinun

Ennen kuin olimme sinun

Jo kaksi vuotta New York Timesin myydyimpien kirjojen listalla pysytellyt teos on ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja, jossa kirjailija Lisa Wingate kertoo kahden eri aikaan elämänsä aloittaneen ihmisen kautta siitä, miten Memphisissä toimivan orpokodin toiminta muutti niin monen ihmisen elämän pysyvästi.

Rill Foss on kaksitoista vuonna 1939, kun hänet kaapataan heidän perheensä asuntoveneeltä Missisippijoelta. Rill ja hänen neljä sisarustaan huomaavat pian olevansa Georgia Tannin tarkkailun alaisena Tennesseen orpokodissa, jossa he saavat uudet säännöt, uuden vaatteet ja uudet nimet.

Avery Stafford on syntynyt menestyneeseen senaattoriperheeseen, jossa julkisivun ylläpitäminen on kaikki kaikessa. Vierailtuaan eräässä hoivakodissa edustustilaisuudessa Avery huomaa ajattelevansa edelleen naista, jonka hän tapasi vierailunsa aikana. Hän ryhtyy etsimään totuutta perheensä historiasta yhdessä uuden tuttavansa Trent Turnerin kanssa. Mitä yhdistää hänen perheensä Tennesseen orpokotiin?

Kirja pohjautuu 1920–1950-lukujen Amerikassa tapahtuneeseen todelliseen lapsikauppaskandaaliin, jota johti Tennesseen orpokodin johtaja Georgia Tann. Elämänsä aikana hän kidnappasi ja varasti yli 5000 köyhien perheiden lasta myyden heidät eteenpäin varakkaammille vanhemmille.

Lisa Wingaten Ennen kuin olimme sinun -kirja on pysäyttävä kertomus maailman tuntemattomista teistä, perheen merkityksestä, sekä rohkeudesta etsiä itseään. Samalla se muistuttaa, että koti löytyy sieltä mistä sydämemme löytyy. Suosittelen lämpimästi!