Juri Nummelin (toim.): Sotaa, sutinaa, seikkailua : suomalaisesta kioskikirjallisuudesta

Sotaa, sutinaa ja seikkailuja

Kirjailija Juri Nummelin taklaa kirjassaan Sotaa, sutinaa, seikkailua Suomessa julkaistun kioskikirjallisuuden maailmaan. Julkaisumuotona pulp alkaa olla nähnyt päivänsä, ensisijaisesti kioskeja levityskanavana pitäviä kirjajulkaisuja on tuskin enää ollenkaan.

Kirjaa ei ole rajattu ollenkaan itse lajin sisällä. Mukaan nimittäin mahtuu sisältöä laidasta laitaan aina seksipokkareista kotimaisten pulp-kirjailijoiden esittelyihin. Huvittavaa lukea vaivaannuttavista aikuisviihdejulkaisuista, ja törmätä muutaman sivun päästä Mika Waltarin kauhunovellien esittelyyn.

Itselle kiinnostavimmaksi osaksi teosta nousivat juuri arvoituksellisimmat julkaisut, kuten Kari Kirjon “Tarzanin tytär” Amazona, jonka kirjoittajan oikeaa henkilöllisyyttä ei tunneta, teos itsessään on vieras kansalliskirjastollekin ja kustantajakin on arvoitus. Silti kirja on olemassa ja esiteltynä.

Kaiken kaikkiaan Sotaa, sutinaa, seikkailua : suomalaisesta kioskikirjallisuudesta on arvokas historiikki kadonneesta julkaisumuodosta.