Mika Terho: Afrikan päiväkirja

Villa Karo on Beninin Grand-Popossa sijaitseva suomalais-afrikkalainen kulttuurikeskus, joka antaa eri alojen taiteilijoille tai muille kulttuuritoimijoille mahdollisuuden oleskella ja työskennellä muutamia kuukausia kerrallaan kaukana kotimaan kamaralta. Yksi vuoden 2003 kevätkauden taiteilijaresidenssiläisistä oli turkulainen runoilija Mika Terho, jolle seitsemän viikkoa poissa Suomesta taisi tulla kovaan tarpeeseen.

Afrikan päiväkirja on nimensä mukainen teos. Runoja Terho kai lähti Beniniin kirjoittamaan, mutta niitä ei syntynyt. Niiden sijasta syntyi sekalaisia muistiinpanoja ja tunnelmia vieraasta paikasta aikana, jolloin Terhon omat asiat olivat enemmän tai vähemmän sekaisin. Tapaaminen Villa Karon toiminnanjohtajan Juha Vakkurin kanssa avaa Terhon tunnelmia:

Jäi myös mieleen Juhan hyvä kommentti Villa Karon yhdestä puolesta, eli: ”Jos et tule itsesi kanssa toimeen, täällä sinä huomaat sen.” Täällä ei pääse pakenemaan itseään sanomalehteen, televisioon, eikä mihinkään muuhunkaan.

Vaikka Afrikan päiväkirjassa puhuukin varsin huonosti voiva sielu, ei Terhon aika Afrikassa pelkkään synkistelyyn kulunut. Hän kirjoittaa myös laajasti paikallisista naisista, heidän kauneudestaan ja huomaavaisuudestaan. Rakkautta etsivä mies löytääkin sitä, ja erityisesti teoksen loppupuolella valo alkaa pilkahdella synkkien varjojen välistä. Kirja on rehellinen varhaista keski-ikää lähestyvän elämässä turhautuneen miehen purkaus, ja sellaisenaan kiinnostava. Suosittelen.