Eden Wells: Älä herätä iskää!

Älä herätä iskää!

Eden Wellsin Älä herätä iskää! -satukirja kertoo kahdesta pikkukarhusta, Topista ja Tanjasta, jotka valmistelevat isälleen yllätysjuhlaa. Isä vetää syviä hirsiä yläkerrassa, samaan aikaan kun pikkukarhut tekevät erilaisia askareita. Seuraavaksi paikalle alkaa tulla jo vieraita, ja hiljaa olo muuttuu koko ajan vaikeammaksi.

Kuvakirja rakentuu hauskan aihepiirin ympärille. Synttäriaskareet varmasti kiinnostavat monia nuoria lukijoita ja taustalla oleva tavoite, hiljaa oleminen tuo kirjaan hitusen jännitystä.

Ainoa mikä kirjassa hieman hiertää, on isäkarhun suuttumus herätessä. Se luo hieman pahaenteisen sävyn pikkukarhujen sääntöön “isää ei saa koskaan herättää”. Se menee varmasti nuoremmilta lukijalta ohitse.

Sharon Daveyn kuvitus on lämminhenkistä. Hahmot ovat iloisia ja ilmeikkäitä.
Kirjaa kuvaillaan muutamassakin yhteydessä riimitellyksi. Nämä riimit eivät tee kauhean suurta vaikutusta. Niiden teho on varmaankin kadonnut käännöksessä. Itse olisin toivonut että tekstiä olisi ollut sivuilla enemmän.

Kaiken kaikkiaan Älä herätä iskää! on kelpo satukirja, jossa on paljon hyviä puolia. Se on varmasti monen pienen lukijan mieleen ja ansaitsee erikoishuomion hyvän aihepiirinsä takia.