Cat Winters: In the Shadow of Blackbirds

Mary Shelley Black on saanut nimensä siltä kuuluisalta kauhukirjailijalta ja ehkä tämän vuoksi erikoisia tapahtumia sattuu juuri hänelle. Ensimmäinen maailmansota ja flunssaepidemia vievät sankarittaren tätinsä luokse Kaliforniaan San Diegoon. Maryn mielitietty Stephen on lähtenyt sotaan, mutta pojan veli pitää kaupungissa spiritismistä valokuvausliikettä. Sota-ajan takia kaikki haluavat otattaa itsestään kuvan ja nähdä ilmestyykö sodassa kaatunut läheinen kuvaan. Mary ei itse usko tähän, eikä mihinkään muuhunkaan paranormaaliin, mutta suostuu silti kuvattavaksi.

Melkein niin kauan kun valokuvia on tehty, on niitä myös väärennetty. Winters onkin saanut inspiraation vuoden 1918 keijukuva-skandaalista. In the Shadows of Blackbirds on monitahoinen ja yllättävä, eikä nuori rakkaus syö koko kirjan ideaa. Sodan vaiheet ja vaikutukset ovat rankasti ja realistisesti kuvattu, etenkin nuorten aikuisten kirjaksi. Kirjan sisältämät vanhat valokuvat lisäävät sen aavemaista tunnelmaa ja kirjaa voi suositella etenkin kaikille Miss Peregrine -sarjan faneille.

Paula