Markus Leikola: Uuden maailman katu

Uuden maailman katu

Markus Leikola on kirjoittanut melkoisen teoksen. Lähes 1000-sivuinen romaani kattaa koko joukon 1900-luvun suuria historiallisia tapahtumia. Yksittäisen päähenkilön sijasta Leikola näyttää tapahtumia useiden eri henkilöiden näkökulmasta.

Henkilöt ovat todellisia, historiallisia ihmisiä suurien tapahtumien takana ja asiat tapahtuvat niin kuin ne historiassa tapahtuivat. Mukaan on kuitenkin ujutettu fiktiivisiä henkilöitä, näkyvimmässä roolissa professori Woland Bulgakovin mestariteoksesta Saatana saapuu Moskovaan.

Tapahtumat alkavat vuodesta 1912 ja Titanicin uppoamisesta. Katastrofi sai aikaan sen, että lennättimestä tuli pakollinen varuste laivoille, Marconi sai vauhtia bisneksiinsä ja tästä päästäänkin sulavasti Willy–Nicky-sähkeisiin ja ensimmäisen maailmansodan alkutahteihin.

Ensimmäinen ja toinen maailmansota, Venäjän vallankumous, Neuvostoliiton nousu ja tuho, ohjuskriisit, avaruusohjelmat, vaalikamppailut… Uuden maailman kadulla on kaikki.

Pääpaino on Yhdysvalloissa ja Neuvostoliitossa. Kirjassa on vahvassa osassa suuret johtajat, mutta erityistä huomiota saa ristiliikenne: Neuvostoliitossa vaikuttaneet yhdysvaltalaiset ja lännessä vierailleet neuvostoliittolaiset.

Punaisena lankana kulkee viestintä: alussa puhutaan radiomiehistä, sitten tulee elokuva ja televisio. Roosevelt puhuu radiossa, Reagan nousee valtaan Hollywoodista elokuvan ja erityisesti television avulla. Eisenstein vaikuttaa elokuvillaan. Merkittävä sivujuonne tähän viestintäkuvioon saadaan sodanaikaisista puolalaisista koodinmurtajista.

Teoksessa on omaa maagista realismiaan, sivuilla seikkailee Wolandin lisäksi muitakin fiktiivisiä hahmoja, ja tapahtumat ovat lopulta Leikolan kuvittelua, vaikka historiaan perustuvatkin. “Puhdas kaunokirja se silti on. En itsekään pysty kattavasti sanomaan, mikä siellä pitää paikkansa ja minkä olen sepittänyt itse”, sanoo Leikola Hesarin haastattelussa, mutta tulee tästä silti oppineeksi yhtä jos toista 1900-luvun kulusta.

Häikäisevä kirja. Vahva suositus, tämä kannattaa lukea, mikäli on millään tapaa kiinnostunut lähihistoriasta ja romaaneista, jotka vyöryttävät lukijan päälle mielenkiintoisia yksityiskohtia toisensa jälkeen.