John Irving: Kaikki isäni hotellit

Kaikki isäni hotellit

John Irvingin juonet, henkilöt ja tilanteiden luominen ei jätä ainakaan minua koskaan kylmäksi. Tätä kirjaa luetaan silmät joka hetki kuopistaan pulpahta­maisillaan.

Sympaattinen perhe elää käsittämätöntä elämää. Päähenkilö John Berryn isällä on utopia hotellista, isosisko on liiankin kiehtova ja pikkusisarukset ou­toja. Äiti vaikuttaa ainoalta täysjärkiseltä. Lempihahmoni on kuitenkin pieres­kelevä, kuolemansakin jälkeen kuvioissa viipyilevä musta labradorinnoutaja Suru.

Irvingin kirjoissa esiintyvät melkein aina tekijät paini, saksan kieli ja Itävalta. Niin tässäkin teoksessa.

Kirjallisuusanalyytikot hehkuttavat sitä perhekuvauksena ja kasvukertomuk­sena. Perhe onkin ehdottomasti keskiössä, hullu perhe. Kai Irvingiä voi siis lukea syvällisenä symbolistina; minä ainakin saan kuitenkin ihan tarpeeksi kicksejä karhuista, Freudista (karhunkesyttäjä-sellaisesta) ja Wienin ykkös­luokan huorista sellaisenaankin, enkä pidä tarinaa mitenkään julistuksellisena.