Mari Jungstedt: Kevään kalpeudessa

Visbyn kevät on viileä, mutta tapahtumarikas. Uuden kongressitalon valmistuttua pidetään juhlavat avajaiset – juhlien isännälle nämä kekkerit ovat kuitenkin viimeiset. Viktor Algård löydetään myöhemmin murhattuna epätavallisella tavalla.

Komisario Knutas apulaisineen joutuu mukaan murhatutkintaan ja löytää motiivin, joka liittyy erään nuoren pahoinpitelyyn. Samanaikaisesti omassa perheessäkin lapset aiheuttavat huolta. Tv-toimittaja Johan Berg seuraa tavan mukaan omia johtolankojaan ja tutkii lisääntyvän, raa’an nuorisoväkivallan taustoja. Samassa yhteydessä hänen vaimonsakin joutuu vaaraan.

Tekijä on jälleen kirjoittanut tunnelmalliseen Visbyhyn sijoittuvan trillerin, jossa osa säikeistä johtaa myös Tukholmaan sekä siellä nyt ja jo aikaisemmin tapahtuneeseen. Epäiltyjä on ja varsinkin eräs lähipiiristä on suosittu ehdokas syylliseksi. Hämmästystä aiheuttaa myös erään leidin miessuhteiden määrä… Ihmiset liittyvät kuitenkin oudolla tavalla toisiinsa ja lopulta oikea syyllinenkin löytyy – inhimillistä tragediaa unohtamatta. Juttu on tällä kertaa harvinaisen mutkikas ja hankala selvittää!

Kevään kalpeudessa on Jungstedtin kuudes Gotlanti-sarjan dekkari eikä lainkaan huonommasta päästä. Kaikki kirjat voi hyvin lukea erillisinä, varsinaista jatkumoa näissä ei ole. Ainoastaan sarjan päähenkilöjen elämä on taas ehtinyt hieman muuttaa suuntaansa. Tässä kirjasta tuntuu myös siltä, että lähes kaikilla kirjan henkilöillä on salaisuuksia takanaan ja luurankoja kaapissa, kuten ehkä itse kullakin

Tällä kertaa eniten esille tulee poliisitutkinnan ohella eniten lasten ja nuorten yleinen pahoinvointi vallitsevassa yhteiskunnassa – ruotsalaisessa kansankodissa, selviytyminen sekä vanhempien välinpitämättömyys ja piittaamattomuus.. Hyviä yhteiskunnallisiakin kannanottoja poliisi- ja reportterityön ohessa.

Suosittelen kaikille dekkarien ja trillerien ystäville, yhteiskunnallista näkökulmaa tapahtumiin etsiville sekä nuorista huolestuneille; tässä voi olla kerrottuna julmia ja rumiakin asioita, mutta kaikelle on selityksensä. Ehkä kovin kaukana. Jopa lapsuudessa.