Mari Jungstedt: Muurien kätköissä

Gotlannissa tapahtuu taas. Talvi on tullut Visbyhynkin, mutta se ei estä murhaajaa. Kaupungin tunnettu ja pidetty taidekauppias löydetään hirtettynä kaupunginmuurin kupeesta. Taidekauppias, joka juuri oli jättämässä vaimonsa, myynyt liikkeensä sekä ostanut asunnon muualta.

Erilaisia motiivejakin alkaa löytyä. Samaan aikaan tapahtuu kaksi erillistä taideryöstöä, jotka liittyvät jollain tavoin murhaan. Komisario Knutas ja tv-reportteri Berg selvittävät jutun käänteitä erikseen ja toki arvoitus ratkeaa, yllättävällä tavalla. Samalla kuvataan myös tutkijoiden ja asiaan liittyvien henkilöiden yksityiselämää.

Talviseen Visbyhyn sijoittuva dekkari on miellyttävää kesälukemista. Jungstedtin Gotlantiin sijoittuvat rikosromaanit ovat olleet eräitä suosikeistani mm. ympäristön kuvauksen vuoksi. Jungstedt kuvaa myös murhia, murhien tutkijoita ja rikollisia psykologisen oivaltavasti ja uskottavasti. Myös tutkijoiden yksityiselämä saa ymmärtävän sijansa kirjoissa. Tekijän mukaan jännitysromaanin kautta voi hyvin kuvata yhteiskuntaa ja sen ongelmia, kuten tässäkin dekkarissa. Jungstedt kuvaa Gotlantiin sijoittuvissa jännäreissään maailmaa, jonka itse parhaiten tuntee: tv-työtä, mediamaailmaa sekä tiedotusvälineiden ja poliisin yhteistyötä.

Suositeltavaa kesäluettavaa kaikille dekkarien ystäville. Hyvää pohjoismaista rikoskirjallisuutta nyt vain ei ole liikaa!