Augusten Burroughs: Kuivilla

Augusten jatkaa ns. aikuisen elämäänsä, muistattehan aikaisemman omituisesta lapsuudesta kertovan kirjan Juoksee saksien kanssa?

Nyt Augusten on töissä mainostoimistossa, jonne hän pääsi kuin sattumoisin, kouluttamattomana, mutta taitavaksi todettuna. Tai työssä, no, oikeastaan hän juo myös työkseen. Lopulta työnantaja pakottaa hänet katkolle, vaihtoehtona potkuille.

Katko on merkillinen ja kammottava kokemus, mutta toimii ja Augusten pääseekin kuiville. AA auttaa ja hän alkaa käydä useissakin eri kokouksissa. Elämä muuttuu melkoisen erilaiseksi. Työ alkaa sujua, vaikka joku tekeekin myyräntyötä toimistolla. Rakkauselämä ja upeat miehet kuitenkin sekoittavat taas pakan. Lisäksi paras ystävä on HIV-positiivinen. Ja August ratkeaa… seuraa taas viinan ja kokaiinin huuruisa viettelys. Mutta tästäkin vielä noustaan — vai noustaanko?

Makoisa, vivahteikkaan erilainen kertomus alkoholistin elämästä todellisessa maailmassa, katkoista, ratkeamisista, noususta uudelleen. Muistutus myös siitä, että alkoholismi ei katso yhteiskuntaluokkaa eivätkä kaikki hoitotavat sovi kaikille. Aivan yhtä hyvä ja erikoinen, kuin aikaisempikin elämänkerrallinen romaani. Itse pidin tästä kovasti. Hauska, todellinen, itkunaurua herättävä kirja. Ehdottomasti suositeltavaa lukemista kaikille huuruisesta pitäville, alkoholistiksi itseään luuleville ja sitä mahdollisesti jo oleville. Elämäänsä voi muuttaa vain itse, jos yleensä aikoo pysyä hengissä!