Jen Campbell (toim.): Kummallisia kysymyksiä kirjakaupassa

Tämä kirja on koottu aitojen asiakkaiden kysymyksistä Edinburgh Bookshopissa ja Ripping Yarns antikvariaatissa sekä satunnaisesti muissa eri kirjakaupoissa, joissa on törmätty ihaniin, mutta ah-niin-outoihin asiakkaisiin. Tarinat ovat mukavan lyhyitä ja tietysti yleensä hauskoja, välillä myös niin outoja, että jää itsekin ihmettelemään mistä oikein mahtaa olla kyse.

Kirja on sijansa ansainnut, koska sekä kirjastosta että kirjakaupasta kysytään mitä ihmeellisempiä asioita. Jos siis itse pidät kirjoista ja kirjakaupoista, tämä kulkee mukavasti mukana vaikka laukussa matkalukemisena. Älä kuitenkaan häiritse kanssamatkustajia hekottamalla ääneen sekä pärskimällä heidän niskaansa!

Mukana on toki myös lyhyitä oivalluksia, joista esimerkkeinä:

Asiakas: Onko teillä kirjaa, jossa olisi listattuna loppuvuoden sääennustus?

Kauppias: ….

Asiakas: Vaivaudutteko järjestämään kirjojanne ollenkaan, vai onko ne vain heitetty miten sattuu?

Kauppias: Ne ovat aakkosjärjestykseessä…

Asiakas: Ai…

Asiakas: Sain juuri tietää, että olen Brad Pittin sisko ja David Cameronin serkku. Onko minusta kirjoitettu elämäkertaa?

Asiakas: Mitä kirjoja minun pitäisi ostaa, jotta vieraat katsoisivat kirjahyllyäni ja ajattelisivat: “Vau, siinäpä on älykäs tyyppi”?

Nämä esimerkit siis todella lyhyimmästä päästä! Suosittelen totta, hupia ja ällistyttäviä totuuksia kaiken jo kuulleille. Itse en pahemmin esimerkiksi vitsikirjoista perusta, mutta tämä oli sekä hauska että viihdyttävä ja lisäksi sisälsi aivan loistavia kirjallisuusviittauksia kotitarpeiksi! Suositan kaikille kirjojen ystäville – ei kirjallisuutta aina tarvitse ottaa niin tosissaan ja ryppyotsaisesti.