Maaria Oikarinen: Lucian silmät

Lucian silmät

Janna on menestynyt taidemaalari, joka maalaa vauhdilla ja voimalla. Teoksia syntyy raivokkaalla tahdilla, sivellintä pitävä käsi toimii ajatusta nopeammin. Maalaamisen väliaikoina Janna shoppailee samalla pakonomaisuudella: visa vain vinkuu, kun ostoskassit täyttyvät seksikkäillä alusvaatteilla, värikkäillä sukkahousuilla ja ennen kaikkea designkäsilaukuilla. Värit ovat Jannalle kaikki kaikessa, hän ei voi sietää mustaa tai ruskeaa.

Jos nyt jollekin ei selviä, mistä tämä ylenpalttinen vauhti johtuu, se aukeaa viimeistään siinä vaiheessa, kun Janna viskaa litiumtablettinsa maalauksen keskelle. Hän kärsii siis kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, sen maniavaiheesta, jossa hän kokee siirtyneensä Jumalaksi Jumalan paikalle; hän ei tunne mitään rajoja, vaan on elämänsä kunnossa. Vauhti ei petä vielä silloinkaan, kun Janna järjestää näyttelynsä avajaiset: taulut herättävät paljon huomiota, ja niihin ilmestyy ostosta kertova punainen lappu toisensa jälkeen. Mutta Jannan läheiset, aviomies Petri ja paras ystävä Riikka etunenässä, seuraavat tätä menoa huolestuneina, ja lopulta he saavat kuljetettua vastentahtoisen Jannan Auroran sairaalaan.

Lucian silmät oli mukana Helsingin Sanomien parhaan esikoisromaanin kilpailussa, eikä suotta. Se kertoo uskottavasti aiheistaan, lukijakin melkein hengästyy kirjan alkupuolella manian kuvauksessa – toisaalta hän ymmärtää Jannan tunnelmia, toisaalta Jannan usko maaniseen kaikkivoipaisuuteensa alkaa jo ärsyttääkin, niin kuin vain maanikko voi ärsyttää. Psykiatriseen sairaalaan sijoittuva osuus on myös taitavasti kuvattu kaikenkarvaisine potilaineen ja hoitajineen. Janna ja hänen yhtä lailla maanisessa tilassa olevat potilastoverinsa kapinoivat hoitoa vastaan, mutta vähitellen Jannalla ymmärrys omasta sairaudesta alkaa voittaa alaa, vaikka se sitten merkitseekin väistämättä manian vaihtumista depressioksi.

Minulle Lucian silmät oli tärkeä lukuelämys, ja suosittelen sitä lämpimästi kaikille niille, jotka haluavat ymmärtää lisää toisaalta taiteilijan työstä, toisaalta psyykkisen sairauden olemuksesta.