Jari Hautamäki: Mikä minuun meni? : tositarinoita suomalaisesta perheväkivallasta

Mikä minuun meni?

Jari Hautamäen Mikä minuun meni -kirja tarttuu tärkeään ja Suomessa valitettavan yleiseen aiheeseen, perheväkivaltaan. Hautamäki on perheväkivaltaan perehtynyt psykoterapeutti ja kertoo kirjassa kokemuksistaan Lyömätön Linja ry:ssä, jossa työskentelee perheväkivaltaan syyllistyneiden miesten ja heidän perheidensä kanssa.

Aihe on haastava, mutta Hautamäki tarkastelee perheväkivaltaa niin uhrien kuin väkivallan tekijöidenkin näkökulmasta ja antaa toivoa siihen, että väkivallan kierteestä voi myös päästä eroon. Kirjassa saavatkin äänen myös väkivallan tekijät, jotka ovat Lyömättömän Linjan avulla löytäneet välineitä tilanteensa parantamiseen ja saaneet otettua vastuun omasta elämästään. Hautamäki tarjoaa lukijalle myös konkreettisia välineitä, joiden avulla aggressionsa voi ymmärtää ajoissa ja käsitellä negatiivisia tunteitaan väkivaltaan sortumatta.

Perheväkivaltaa ei kirjassa rajata koskemaan vain fyysistä väkivaltaa, vaan siihen kuuluu yhtä lailla väkivallan henkinenkin puoli. Myöskään kaikki Lyömättömän Linjan ryhmissä käyvät miehet eivät ole pahoinpidelleet läheisiään fyysisesti, vaan ovat kenties saapuneet etsimään apua jo uhkan olemassaolon havaittuaan, tai etsivät apua henkisen väkivallan lopettaakseen.

Mikä minuun meni? on varsin havahduttavaa ja myös avartavaa luettavaa, ja kamalasta aiheesta huolimatta lukijalle jää positiivinen pohjavire: perheväkivallasta voi päästä eroon ja siihen saa apua. Suosittelen tutustumaan teokseen, vaikkei aihe omassa elämässä akuutti olisikaan.

Salla P.