Tuija Lehtinen: Morsiuskamari

Morsiuskamari

Kirjan päähenkilö Neela työskentelee pikkukaupungissa sijaitsevassa kampaamossa. Hän asuu asunnossa, jota kutsutaan morsiuskamariksi, koska kaikki siellä viime vuosina asuneet nuoret naiset ovat löytäneet itselleen lähialueelta miehen. Miesrintamalla on kyllä vipinää, mutta onnistuuko pysyvä suhde kenenkään kanssa? Kirjan tapahtumat sijoittuvat samalle kadulle ja osittain samojen ihmisten seuraan kuin Tuija Lehtisen aikaisempi teos Nappikaupan naiset.

Tuija Lehtinen on suomalaisen viihdekirjallisuuden kärkipäätä laadun suhteen, tämäkin kirja oli onnistunut. Tyyli on sujuvaa ja kiinnostavaa luettavaa. Päähenkilöt ovat – tämän kirjan Neela mukaan lukien – aina normaaleja naisihmisiä, jotka elävät suhteellisen tavallista elämää, eikä kyse ole mistään trendikkäissä ammateissa olevista pintaliitäjistä.

Jos haluaa lukea älykästä viihdettä eikä ihmissuhteiden pyörittelyä, tämä kirja ei ole hyvä valinta. Ennalta-arvattavia juonenkäänteitäkin tästä saattaisi joku löytää, mutta eipä sillä ole niin väliä. Minä tykkäsin kirjasta yhtä paljon kuin muistakin Lehtisen kirjoista.

Veera