Tuija Lehtinen: Viesti menneisyydestä

Tuija Lehtinen on kirjailija, jolla on suunnaton tuotanto, viihderomaaneja ja nuorten kirjoja. Nyt on tehty aluevaltaus dekkareihin.

Viesti menneisyydestä on jo toinen, Väärä vainaja oli ensimmäinen. Kirjoissa pääosassa seikkailee entinen poliisi Erja Repo. Lettipää Repo ei halua olla tutkimassa mitään juttua, vaan olisi enemmän mielissään, jos saisi olla rauhassa, kotonaan tai sitten Harrikalla ajelemassa. Hän vaikuttaa siltä, kun olisi vähän pahalla tuulella kaiken aikaa. Kuitenkin hän ajautuu juttuihin mukaan. Tällä kertaa syynä on se, että Erjan kaveri Kalle kertoo ystävästään Ollista. Olli Virta on saanut perinnön sotalapsiajan Ruotsin äidiltään.

Olli käy Kallen kanssa hautajaisissa ja katoaa matkalla. Mikä voi olla syynä Ollin perintöön ja miksi Olli katosi? Siinäpä syitä tutkintaan, niin että Erjan ja Kallen lisäksi mukana tutkimuksissa on Iikka, joka taas on Erjan vuokralaisena Erjan vanhempien talossa. Kun lähdetään Ruotsiin penkomaan menneisyyttä, porukkaa tulee mukaan niin, että välillä meinasin pudota matkasta.

Dekkari kuitenkin, joten ruumiskin osuu kohdilleen. Se löytyy sieltä Ruotsista, missä aika paljon aikaa vietetään. Sitäkin on tutkittava, joten hommaa piisaa. Erjalla on vielä toimittajakin mukana tonkimassa. Ärsyttävä välillä, mutta osoittautuu sittemmin ihan kelpo tiedonhankkijaksi.

Viesti menneisyydestä on siis sarjan kakkososa, vaikka kaikki ovat hyvin luettavissa myös itsenäisinä juttuina. Kolmas osa on Kuollut jättää jäljen.