Lasse Lehtinen: Nätti-Jussi : suomalaisen seikkailijan elämäkerta

Nätti-Jussi

Tämä kirja sai alkunsa siitä, kun Arto Paasilinna aikoinaan oli haastatellut Nätti-Jussia, joka on ihan oikeasti joskus elänyt, ihan oikea ja tosi ihminen. Nätti-Jussi oli Jussi Nätti, joka viihdytti kanssaihmisiään tarinoilla, jotka eivät olleet totta. Kaikki sen tiesivät, mutta halusivat kuunnella niitä. Näitä juttuja on koottu ja niiden ympärille Lasse Lehtinen on tämän kirja sepittänyt.

Nätti-Jussin matkaan kun lähtee, ei tule suru puseroon. Heti alkumetreillä sitä tempautuu niin mukaan, että ihan uskoo painettuun sanaan. Niin hyvin on kerrottu kaikki; miten Nätti-Jussin elämä lähtee käyntiin, miten se siitä alkaa, orpopojan maailmalle lähtö.

Kaikki on uskottavaa, kunnes pikkuhiljaa, ihan vaivihkaa, alkaa juttujen luonne muuttua niin, että lukijakin alkaa miettiä, että nyt tämä ei enää voi olla totta. Se ei kuitenkaan haittaa, sillä tarinat ovat tarinoita ja kun ne ovat hyvin kerrottuja, ne ovat ihan luksusta.

Kirjaa ei siis kannata lukea elämäkertana, vaikka se kuinka siltä tuntuisi. Viihdyttävä se on, todella, sillä niin hauskaa ja jollain tapaa uskottavaa on sen kerronta. Lasse Lehtinen on onnistunut keksimään melkoiset puitteet yksittäisten juttujen pohjalta!