Lasse Lehtinen: Nätti-Jussi : suomalaisen seikkailijan elämäkerta

Tämä kirja sai alkunsa siitä, kun Arto Paasilinna aikoinaan oli haastatellut Nätti-Jussia, joka on ihan oikeasti joskus elänyt, ihan oikea ja tosi ihminen. Nätti-Jussi oli Jussi Nätti, joka viihdytti kanssaihmisiään tarinoilla, jotka eivät olleet totta. Kaikki sen tiesivät, mutta halusivat kuunnella niitä. Näitä juttuja on koottu ja niiden ympärille on tämä kirja sepitetty, Lasse Lehtisen toimesta.

Nätti-Jussin matkaan kun lähtee, ei tule suru puseroon. Heti alkumetreillä sitä tempautuu niin mukaan, että ihan uskoo painettuun sanaan. Niin hyvin on kerrottu kaikki; miten Nätti-Jussin elämä lähtee käyntiin, miten se siitä alkaa, orpopojan maailmalle lähtö.

Kaikki on uskottavaa, kunnes pikkuhiljaa, ihan vaivihkaa, alkaa juttujen luonne muuttua niin, että lukijakin alkaa miettiä, että nyt tämä ei enää voi olla totta. Se ei kuitenkaan haittaa, sillä tarinat ovat tarinoita ja kun ne ovat hyvin kerrottuja, ne ovat ihan luksusta.

Kirjaa ei siis kannata lukea elämäkertana, vaikka se kuinka siltä tuntuisi. Viihdyttävä se on, todella, sillä niin hauskaa ja jollain tapaa uskottavaa on sen kerronta. Lasse Lehtinen on onnistunut keksimään melkoiset puitteet yksittäisten juttujen pohjalta!

1. Naureskelin tämän kanssa aikanaan ja tein saman huomion, että jutut löysenivät loppua kohti. Samalla mietin, mikä on Paasilinnaa ja mikä Lehtistä. Alku oli tiiviimpää ja ajattelin, että siinä on Paasilinna ollut asialla ja loppu taas maistui enemmän haastattelulta. En tiedä. Hommasin tämän kuitenkin äänikirjaksi tuttavalleni, joka aikoinaan on ollut merillä ja on nyt vuoteenomana.