Lasse Lehtinen: Hiihtävä hautaustoimisto

Jos on tykännyt Arto Paasilinnan hauskoista veijaritarinoista, ei voi olla pitämättä tästä Lasse Lehtisen kirjoittamasta kirjasta Hiihtävä hautaustoimisto. Lehtinen on kirjoittanut tarinan, jonka alkuperäinen idea on Arto Paasilinnan.

Kaksi työtöntä miestä tapaa toisensa, alkavat jutustelun ja eikös vain ala kehkeytyä loistoajatus, liikeidea! Miehet, Pirinen ja Hippi perustavat hautaustoimiston, jossa ensisijainen asiakas on tuleva vainaja. Asiakas saa ihan itse päättää, miten ja missä hänet haudataan. Sinänsä hauskaa, etenkin se, että nyt ovat kaikki perinteiset menot haudattu. Suhteellisen äveriäät asiakkaat haluavat tulla haudatuksi jos vaikka minne tai että heidän tuhkansa on vietävä mitä uskomattomimpiin paikkoihin.

Yritykseen värvätään miesten äitejä, tuttavia, muun muassa lakimies, jotta kaikki laillisuusasiat ovat kunnossa. Lakimiestä tarvitaankin, kun asiakkaiden omaiset eivät aina ole tyytyväisiä vainajan toiveisiin.

Hiihtävä hautaustoimisto jopa vie hiihtäen uurnaa asiakkaan valitsemalle paikalle. Miesten liikeidea on hyvä ja väkisinkin alkaa miettiä, että olisipa tuollainen yritys, niin voisi mennä jo asiakkaaksi tai ainakin ottaa tiedot ylös.

Hiihtävä hautaustoimisto on harmiton ja helppo lukukokemus.

1. Aivan niin – harmiton ja hauska lukukokemus. Mietin vain, millainen olisi kirja ollut itsensä Paasilinnan kirjoittamana. Lehtinen ei mielestäni kuitenkaan yltänyt aivan samaan kuin Paasilinna parhaimmillaan. Ei mitään menetä, jos jää lukematta – mutta voihan tästä jotain yhteiskunnallista sanomaakin kaivaa, liekö Lehtinen sitä hakenut.