Clare Mackintosh: Minä näen sinut

Minä näen sinut

Clare Mackintoshin esikoisteos Annoin sinun mennä oli vuoden 2017 parhaita trillereitä. Minä näen sinut asettaa heti näin alkuvuodesta riman korkealle: tämän ohittamiseksi saa kyllä olla varsin hyvä. Tähän asti ilmestyneistä tämä on helposti paras.

Minä näen sinut kertoo Zoe Walkerista, joka kulkee töihin Lontoossa metrolla ja lähijunalla. Hän kulkee aina samaa reittiä, toistaen samoja rutiineja, kunnes eräänä päivänä Zoe näkee paikallislehdessä seuralaispalvelujen mainosten joukossa oman kuvansa.

Zoe näkee lisää samanlaisia mainoksia, mutta huolestuu tosissaan, kun käy ilmi, että yksi mainoksissa esiintyneistä naisista on joutunut vakavan rikoksen uhriksi. Kun selviää, että kyse ei ole edes yksittäisestä tapauksesta, Zoe alkaa huolestua: uhkaako häntäkin jokin? Tarkkaileeko joku häntä työmatkojen aikana?

Toisena päähenkilönä on alennuksen saanut poliisi Kelly Swift, joka työskentelee liikennelaitoksella jahdaten taskuvarkaita metroissa. Kelly pääsee Zoen tapaukseen käsiksi ja saa siitä itselleen ponnahduslaudan palata kiinnostavampiin töihin, mutta Kellyllä on oma painolastinsa takanaan.

Minä näen sinut on kaikin puolin varsin fiksusti ja kiinnostavasti rakennettu tarina, ja vieläpä hyvin kirjoitettu. Jotkut näistä trillereistä ovat kieleltään aika suoraviivaisia ja hienostelemattomia, mutta tässä on selvästi enemmän yritystä. Tätä onkin heti mukavampi lukea.

Seuraava Mackintoshin trilleri Anna minun olla ilmestyykin jo syksystä 2018. Se täytyy ehdottomasti lukea.