Kaisa Happonen: Mur ja tähti

“Jos kiipeän kuuseen, saatan yltää tähtiin!”

Johtuen omasta elämäntilanteestani – kotiäitinä – olen lähivuosina, mitä kirjamaailmaan tulee, keskittynyt pitkälti lastenkirjoihin. Aikaa keskittyä pitkiin romaaneihin ei oikeammin ole ja toisaalta halu tutustuttaa oma jälkikasvu kirjoihin on valtava. Näin lastenkirjat ovat juuri sitä, mitä tällä hetkellä kaipaan ja tarvitsen. Tässä miljöössä uusia ystäviä löytää paljon.

Yksi viime vuosien iloisista löydöksistäni on karhu nimeltä Mur. Nyt kolmannen kirjansa saanut Mur on pieni karhu, josta kertovat tarinat eivät ole niitä kaikista yksinkertaisimpia, vaan niiden parissa pienet lukijat pääsevät pohtimaan vähän suurempiakin kysymyksiä. Tällä kertaa ollaankin erityisen suurten kysymysten äärellä, kun Mur miettii tähtiä, niiden kaukaisuutta ja loppua, vähän avaruuttakin.

Kun sekä kuvitus että tarina ilahduttavat, on kuvakirjassa kaikki aika lailla kohdillaan. Mur-sarjan kohdalla näin on. Suosittelen tarttumaan – niin pienin kuin suurinkin käpälin.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaisan haastattelu. Kaikki vinkit »