Riikka-Maria Rosenberg: Ninon : Rakkauden mestari

Ninon, rakkauden mestari

Ninon de Lenclos oli ranskalainen älykäs ja sivistynyt kurtisaani, joka piti 1600-luvulla Pariisissa salonkia ja rakasti sekä henkisiä että ruumiillisia nautintoja. Riikka-Maria Rosenberg kertoo Ninonin elämästä kaunokirjallisessa romaanissaan Ninon

Ninon de Lenclos kasvaa äitinsä kanssa Pariisissa. Perheen isä, köyhä aatelinen, on lähtenyt maanpakoon, ja Ninonin lapsuus on niukka ja vaikea. Teini-ikäisenä Ninonin äiti parittaa tyttärensä ensin kardinaalille ja myöhemmin parlamentin neuvonantajalle. Äitinsä kuoltua Ninon saa valita vihdoin itse rakastajansa, ja hänen salongistaan tulee älymystön ja aateliston suosittu kokoontumispaikka. Aika ei valitettavasti ole Ninonin elämäntavalle suotuisa: rangaistukseksi hän joutuu karkotetuksi luostariin, ja häntä pilkataan kadulla. Ninonin elämässä on kuitenkin myös hyviä asioita, vaikka kirjassa onkin paljon surua ja sietämättömiä hetkiä.

Ninon on historioitsija Riikka-Maria Rosenbergin kaunokirjallinen teos aiheesta, jota hän on tutkinut vuosia. Perehtyneisyys näkyy vuolassanaisessa romaanissa monin tavoin. Ninon on lupaava esikoisromaani.