Simo Räisänen: Nykyajan poppamiehet : tiivistä tietoa vaihtoehtohoidoista

Nykyajan poppamiehet

Eläkkeellä oleva lääkäri Simo Räisänen julkaisi ensimmäisen teoksensa Villit vaihtoehdot (Nordbooks 2014) Simon Flintin salanimellä, mutta katsoi sitten parhaaksi astua esiin sen takaa saatuaan julkisuutta poleemisilla mielipiteillään. Uusi kirja Nykyajan poppamiehet on pitkälti samoilla linjoilla. Räisänen käy ärhäkkänä kuin ärsytetty dobermanni puoskaroinniksi kutsumiensa hoitomuotojen kimppuun. Virallisen lääketieteen ohessa tunnetuista hoidoista hän hyväksyy varauksellisesti ainoastaan akupunktion ja kalevalaisen jäsenkorjauksen. Toisaalta sellaisetkin minun nähdäkseni lääketieteen ainakin osittain hyväksymät hoitotavat kuten hypnoosi ja mindfulness lentävät Räisäsen käsittelyssä samaan roskakoppaan kuin homeopatia ja reikihoidot.

Nykyajan poppamiehet on tyyliltään provosoiva ja säälimätön, mutta kyllähän Räisäsen todistelu enimmäkseen luotettavalta tuntuu. Hän käyttää esimerkkinään muutamia julkisuudesta tuttuja tapauksia, kuten vaikkapa Hunks-­tanssija, joka kieltäytyi ensin syövän leikkaus-­ ja sädehoidoista ja matkusti Kroatiaan luontaishoidettavaksi, mutta päätyi lopulta leikkaukseen kunnon huononnuttua ratkaisevasti. Ilmeisesti juuri syöpä pelottavuudessaan ja joissain tapauksissa kohtalokkuudessaan saa monet turvautumaan vaihtoehtohoitoihin.

Kirjan keskeinen ongelma on sama kuin Villit vaihtoehdot ­-teoksessa, eli edellä mainittu kaikkien mahdollisten kovasta lääketieteestä poikkeavien hoitokeinojen yhdistäminen samaan puoskariluokkaan. Yleisessä skeptisyydessään se on kuitenkin melkoisen virkistävää luettavaa. Mutta voi mikä hillitön määrä kielioppivirheitä etenkin yhdyssanoissa! Tuo kieliasun huolimattomuus verottaa ainakin minun silmissäni pahasti Räisäsen sanoman tehokkuutta.