Amrei Pfeiffer: Vaivaako vatsa? : Luonnonmukaisia hoito-ohjeita stressivatsalle

Vaivaako vatsa?

Vaivaako vatsa? Onko ketään, jota ei olisi koskaan vatsa vaivannut? Jotenkin vaikea uskoa, sillä tuntuu, että se on juuri vatsa, joka reagoi, jolla reagoidaan ihan kaikkeen.

Tässä kirjassa on kaikessa lyhykäisyydessään paljon asiaa. Herkkävatsaiset nyt osaavat varmaan jo ulkoa kaiken, mitä saa tehdä tai syödä, ja mikä on kiellettyä. Silti tulee paljon melkein uusia tai sellaisia asioita, jotka vaan ovat unohtuneet. Minulle päällimmäisenä tuli esiin niinkin yksinkertainen asia kuin ruoan pureskelu. Pitää muistaa pureskella ruoka – niin tottakai, jotta sen saa nieltyä, mutta se pitää pureskella paremmin! Ruoansulatus alkaa suusta.

Hyvä pointti oli sekin, että aterioiden välillä on pidettävä taukoja. Ei siis kaiken aikaa pieniä aterioita, muuta kuin sairauden yhteydessä. Aterioiden väli pitäisi olla neljästä viiteen tuntia, jotta ruoansulatus ehtisi välillä levätä. Loistavaa, juuri kun on puhuttu, miten välipaloja suositaan, vaikka ne ovat sittenkin aika lailla turhia.

Vaivaako vatsa? -kirja kertoo myös hyviä itsehoitomenetelmiä. Jooga on yksi, mutta se on semmoista joogaa, joka ei tunnu, eikä näytä joogalta, ihan vaan rauhallisia liikkeitä vatsan hyväksi.

Minä suosittelisin kaikkia lukemaan, edes selaamaan tämän kirjan, ihan oman hyvinvoinnin kannalta, sillä nykyaikana syömme liikaa, liian usein ja huonosti. Olisi pakko herätä pitämään itsestään huolta ja ennen kaikkea siitä, ettei vatsa vaivaisi.