Anders Fager: Pohjoiset kultit

Anders Fagerin kaunokirjallinen esikoisteos Pohjoiset kultit on laadukasta pohjoismaista kauhua. Kirjan jokainen tarina sisällyttää yliluonnollisuutta tavalliseen ympäristöön. Tämä tekee tarinoista eläviä ja kauhusta uskottavaa.

Koska kirja on ruotsalainen, kirjan kulttuuriperimä ei eroa juurikaan suomalaisesta. Ainakin itselle tarinoiden puitteet olivat varsin kotoisia juuri siksi.

Fagerin kirjoittaminen on sulavaa ja novellit ovat ideoiltaan hiottuja. Kirjailija tuo tekstissään esiin paljon yksityiskohtia, tuoden minulle mieleen Stephen Kingin tavan maalata mielikuvia tuhansilla yksityiskohdilla.

Kirja sisältää yhdeksän novellia, joista neljä on kirjalle ominaisia fragmentteja. Fragmentit ovat muita novelleja lyhyempiä väläyksiä. Ne jatkuvat kirjailijan seuraavissa kirjoissa Artöverskridande förbindelser ja Du kan inte leva.

Pohjoiset kultit on omaleimaista kauhua ja sopii tuomaan pelkoa pimenevään syksyyn.