David Duchovny: Pyhä lehmä

Pyhä lehmä

David Duchovnyn Pyhä lehmä on satiirinen lastensatu, jossa lehmä, juutalaisuuteen kääntynyt sika ja Turkin valtion nimen väärinymmärtänyt kalkkuna pakenevat maatilalta matkustaakseen maihin, joissa he kokevat olevansa turvassa teurastukselta.

Tästä alkaa sekopäinen ja hauskan omituinen matka halki Yhdysvaltojen, Turkin, Israelin ja Intian. Matkan varrelta ei puutu surrealistisia kohtaamisia ja kommelluksia. Kirja sisältääkin todella häiriintyneitä tilanteita ja vitsejä, jotka ovat niin monitasoisia, että sekä lapsi että aikuinen pystyvät lukemaan kirjan. Silti teos on selkeästi tarkoitettu enemmän aikuisille, koska tarina kulkee sen verran oudoissa ja samaan aikaan tähän maailmaan ja politiikkaan liittyvissä sfääreissä.

Se, että kirjailija on Hollywood-näyttelijä, joka parhaiten tunnetaan avaruusolioita jahtaavana agenttina, ei liity itse tähän satukirjaan. Duchovnyn kirjoitustyyli muistuttaa kuitenkin Californication-TV-sarjan päähahmon kerrontatyyliä, mutta laskettuna lasten tasolle.

Kirja on kirjoitettu kuin se olisi romaanin päälehmän kirjoittamat muistelmat tämän seikkailuista. Välillä kerronta pysähtyykin kiistoihin kustannustoimittajan kanssa sekä suoriin keskusteluihin lukijan kanssa kirjan tyylistä ja lehmän omista ajatuksista, jotka jatkuvasti harhautuvat ohi aiheesta.

Kirjan suurin ongelma ovat sen poliittisesti epäkorrektit vitsit. Suurin osa on toki ovat harmittomia, mutta jotkut ovat sen verran ronskeja, etten tiedä ovatko ne enemmän haittaa kuin hyötyä. Esimerkiksi juutalaisuuteen kääntyvä sika voidaan kokea aika vahvana loukkauksena. Kirjassa on yksi transfobinen vitsi, joka on tarpeeton tarinaan kontekstiin nähden, eikä edes hauska ja se perustuu siihen, että lukija jakaa sen tiedon, että jotkut ihmiset pitävät transsukupuolisia mielisairaina.

Toinen ongelma on kirjan äkillinen muuttuminen poliittiseksi. Vaikka kirjassa on selkeä veganismia tukeva sanoma, se on hyvin integroitu kerrontaan, mutta yhtäkkiä kuin puun takaa romaanissa otetaankin vahvasti kantaa yhteen toiseen tämän hetken kärjistetyimpään poliittiseen kiistaan, joka herättää voimakkaita tunteita kummassakin leirissä. Vaikka itse jaan kirjailijan poliittisen näkemyksen, sen esittäminen yhtäkkiä muka lasten sadussa tuntui todella häiritsevältä. Vaikkakin koko poliittinen kiista muuttuu satiirin kohteeksi, se ei ole ihan sopivaa esittää lapsille ja se todennäköisesti harmittaa aikuisiakin.

David Duchovnyn Pyhä lehmä on kelpo kirja, josta saa joitakin nauruja, mutta kirjan suurin vahvuus ja heikkous on sen todella häiriintynyt ja perverssi sekoitus lastensatua ja aikuisten ronskia satiiria.