Andrew Child ja Lee Child: Salaliitto

Salaliitto

Rusty Rutherford on joutunut koko Pleasantvillen kaupungin vihan kohteeksi. Kaupungin tietoverkot on kaapattu, ja kaappaaja vaatii rahaa niiden vapauttamiseksi. Rutherfordia syytetään tilanteesta, mutta kanssakaupunkilaisten kiukku on vähäisin hänen ongelmistaan. Onneksi paikalle karauttaa Jack Reacher, mies kuin kivenlohkare, ja pieksee amerikkalaiset uusnatsit, venäläiset konnat ja kaikki muutkin, jotka yrittävät uhitella hänelle.

Erinäiset tappelut, kahvin juominen ja kaupunkiajelut ovat Salaliiton perustoimia. Loppuratkaisu – joka olisi yksinkertaisena pysyessään ollut hyvin ajankohtainen – on nyt kovin koukeroinen. Marja Mutrun suomennos ei kuitenkaan ole koukeroinen, vaan se on pilkuntarkkaa ammattityötä.

Salaliitto-kirjan tekoon on osallistunut Lee Childin lisäksi tämän veli Andrew, joka ottaa tämän kirjan jälkeen vastuun Reacher-sarjasta. Kirjailijan vaihtuminen toivottavasti reipastaa sarjaa, sillä Lee Childin teksti on ollut jo tovin innotonta ja tylsää. Veljen läsnäolo näkyy Salaliitossa Reacherin tavallista puheliaammalla tyylillä. Tappeluitakin on lukuisia sekä varsinkin turpakäräjiä edeltäviä Reacherin “veitsenteräviä” ennakointeja. Muutenkin Reacherissa on havaittavissa piristymisen merkkejä, joten anna palaa, Andrew Child! Me lukijat pelkäämme pahinta mutta toivomme parasta.