Giulia Enders: Suoliston salaisuus : kaikki kehomme keskeisestä elimestä

Suoliston salaisuus

Oletko ollut joskus niin innostunut jostain, että haluat huutaa sen koko maailmalle? Oletko tutkinut aihetta niin paljon ja halunnut puhua siitä jokaiselle? Giulia Enders on innostunut suolistosta ja sen bakteerifaunasta. Saksalaisetkin ovat innostuneita Endersin populaaristi kirjoitetusta kirjasta ja ostaneet sitä lähes miljoona kappaletta.

Populaarina kirjoittajana Enders on lyömätön: hänellä on mittaamattomasti tietoa suolistosta ja hän on osaa kertoa sen niin, että kaltaiseni humanistikin kiinnostuu ja ymmärtää asiasta. Kirjaa elävöittävät Jill Endersin lapsenomaiset kuvat.

Enders diagnosoi monet terveydelliset ongelmat johtuvan suoliston häiriöistä. Allergiat ja yliherkkyydet ymmärrän, mutta mielialahäiriöiden johtuminen ärtyneen suolen oireyhtymästä? Enders menee niinkin pitkälle, että väittää minuuden sijaitsevan suolistossa.

Suosittelen kirjaa ehdottomasti kaikille, jotka vilkaisevat pönttöön, istunnolta noustessaan.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »