Jan Jalutsi: Tarinoita matkasellistä

Vankilapaoistaan kuulusaiksi tullut Jan Jalutsi (ennen Jan Stefan Moilanen) on kirjoittanut toisen kirjansa. Jalutsi ehti istua erilaisista rikoksista, muun muassa pankkiryöstöstä, parikymmentä vuotta sekä Suomen että Ruotsin vankiloissa. Jalutsi pääsi koevapauteen vuonna 2011 ja on tätä nykyä internetistä etsimäni tiedon mukaan vapaalla jalalla.

Tarinoita matkasellistä sisältää lyhyitä, parin kolmen sivun mittaisia tositarinoita vankilan seinien sisältä. Tosin jo lukijalle osoittamassaan osiossa hän myöntää hieman väritelleensä tarinoita. Kirja sisältää 39 erilaista tarinaa. Osa tarinoista huvittaa, osa hieman kauhistuttaa. Välillä sai pudistaa päätään, että tosiaanko tuollaisia ihmisiä voi olla olemassa. Tarinat on kirjoitettu huumorilla ja selkeästi ihmiseltä ihmiselle. Takasivulla on kattava vankilasanasto–suomi-sanakirja, josta voi tarkistaa jonkin nimen, ellei itse ymmärrä. Kirjassa tulevat tutuksi muun muassa käsitteet ”rundi”, ”palju” sekä ”villeritolat”.

Jalutsin tapa kirjoittaa on hyvin ihmisläheinen. Tarinan kerronta on selkeää ja sitä on helppo lukea. Itse luin kirjan yhden illan aikana. Kirja avartaa hyvin meille tavallisille tallaajille vankilan omaa maailmaa. Se on karu, mutta Jalutsin kertomana siellä voi jopa ”viihtyä”. Osa vangeistahan ei koskaan halua takaisin yhteiskuntaan, vaan uusivat rikoksen, jotta pääsisivät takaisin turvalliseen omaan maailmaansa, vankilaan.

Suosittelen lukemaan myös Jan Jalutsin aiemmin kirjan Ammattina vankikarkuri.

Lina

Lukemista rakastava Lina oppi lukemaan 5-vuotiaana ja sen jälkeen kirja onkin ollut kädessä lähes aina. Lina tykkää etenkin dekkareista ja suomalaisten kirjailijoiden teoksista, mutta lukee mielellään myös jotain uutta ja erilaista! Kaikki vinkit »

1. Janne moi.. Löysin tän palstan ja kyllä jäbä osaa… 🙂