Alexandre Dumas: Monte-Criston kreivi

Monte-Criston kreivi on ajaton tarina kostosta, rakkaudesta ja vankeudesta. Edmond Dantes pidätetään juuri ennen kuin hän on menossa naimisiin rakastettunsa Mercedeksen kanssa. Pidätyksen perusteena on tekaistu syytös maanpetoksesta, joka johtaa vankeusrangaistukseen.

Vankilassa neljätoista vuotta oltuaan Edmond saa tilaisuuden paeta ja käyttääkin sen hyväkseen. Vapauduttuaan hänellä on mielessään ainoastaan kosto kärsimästään vääryydestä. Hän ottaa nimekseen Monte-Criston kreivi ja palaa Pariisiin oikaisemaan vääryyden. Niin Pariisin seuraelämä kuin vanhat ihmissuhteetkin ovat yhtä kahlitsevia kuin vankila, jossa Monte-Criston kreivi kärsi vääryyttä.

Monte-Criston kreiviä lukiessa ymmärtää miksi tarina on niin ajaton: se on samaan aikaan koskettava, syvällinen ja romanttinen. Tarina onkin niin hyvä, että se on uudelleenkerrottu muun muassa useiden elokuvien muodossa. Harva versioista kuitenkaan pystyy pääsemään samalle tasolle kuin alkuperäinen tarina.

Kirja on pakollinen luettava historiallisista romaaneista pitäville. Se on yksiselitteisesti mestariteos ja klassikko.

1. Tämä on todella klassikkojen aatelia. Olen lukenut suomeksi kauan kauan sitten ja se versio oli huomattavasti alkuperäistä lyhyempi, paljon oli karsittu. Onko tämä ”kokonainen”?

2. Ehdottomasti klassikkomatskua. Pidin tästä kirjaesitelmän kolmannella luokalla. Oli pykälän paksumpi kirja kuin muilla…

3. Tämä versio on uusintapainos vuoden 1912 Jalmari Finnen käännöksestä. Se on myös lyhentämätön versio.