Unni Lindell: Tomten är allergisk mot stygga barn

Unni Lindell on tehnyt aikaisemminkin näitä kirjoja, joihin on koottu lasten selityksiä eri asioista. Hän on itse haastatellut lapsia eri kouluissa ja pyytänyt vastauksia tiettyihin kysymyksiin. Iältään lapset ovat 5-9-vuotiaita.

Tämän kirjan teemana ovat joulu, joulupukki ja lahjat. Siinä sivussa tulee annettua selityksiä myös esimerkiksi joillekin kristinuskoon ja perhe-elämään liittyville asioille.

Olen lueskellut mielenkiinnolla usein eri paikoista näitä lasten suusta -juttuja ja se oli hyvä syy ottaa tämäkin kirja luettavaksi. Aika paljonhan tämäkin nauratti, kun osa oli niin nerokkaita huomioita. Osassa esiintuli lapsen näkökulma asiaan ja osa taas kuvasi väärinkäsityksiä.

Luin kirjan kokonaan kannesta kanteen, vaikka se olisikin toiminut vähän paremmin selailtuna ja pienemmissä paloissa luettuna.