Jonas Lissjanis ja Gustav Ström: Treenaa kuminauhalla

Treenaa kuminauhalla on opas jumppaamiseen kotona kuminauhan kanssa. Pelkkään kuminauhajumppaan keskittyneitä kirjoja ei tietääkseni ole ennestään ainakaan suomeksi, joten sikäli kirja on tervetullut uutuus. Kuminauha taitaa olla vähän epätrendikäs jumppaväline, mutta omasta mielestäni se on väline paremmasta päästä.

Kirja sisältää jumppaohjeita, joissa käytetään apuvälineenä kuminauhaa. Mukana on erilaisia ja eri tasoisia harjoituksia, joten kirjasta pitäisi löytyä jokaiselle jotakin. Tekijöiden mukaan kuminauha treenivälineenä sopii kaikille. Kirjassa on huomioitu esimerkiksi eri ikäiset ihmiset, myös vanhukset ja lapset. Lisäksi on erikoisjumpat odottaville äideille, toimistotyöläisille ja muutaman eri liikuntalajin harrastajille (golf, mailapelit ja juoksu). Kirjan avulla voi koota oman jumppaohjelman ja vaihdella sitä.

Kirjan mukana tulee kahvallinen kuminauha. Ainakin itse olen tottunut kahvattomaan leveämpään malliin, joten tämä malli tuntui aluksi hiukan oudolta. On kuitenkin hyvä, ettei kuminauhaa ole pakko hankkia erikseen. Tämän kirjan kanssa pääsee siis aloittelijakin alkuun lajin parissa. Myös kokeneemmalle liikkujalle pitäisi kirjasta löytyä sopivia harjoituksia. Pidin sitä hyvänä, että kirjassa oli huomioitu monipuolisesti erilaiset ihmisryhmät.

Veera