Eva Eriksson ja Barbro Lindgren: Trippel-Max : Samlingsvolym

Trippel-Max sisältää kolme 1980-luvulla julkaistua kuvakirjaa: Max nalle, Max potta ja Max boll. Ensimmäisessä pikkupoika Max leikkii nallen kanssa, toisessa yrittää opettaa koiraa potalle ja kolmannessa pelaa palloa kissan kanssa.

Kohderyhmänä näissä ovat pienet lapset, ehkä noin 1-3-vuotiaat. Tekstiä on siis todella vähän. Kielioppi ja oikeakielisyys eivät tosin ole kohdallaan ihan koko ajan, mutta itseäni se ei häiritse.

Eva Erikssonin kuvitus on ollut jo aikaisemmin mielestäni kiva, kuten myös tässä kirjassa. Se tuo oman lisänsä tekstin ohelle ja täydentää tarinaa, esimerkiksi Maxin ilmeitä on hauska seurata kuvista.

Max on omasta mielestäni aikamoinen hitti. Jos itselläni olisi lapsia, sarja päätyisi lukemistoon varmasti. Suomeksi näitä ei taida löytyä, vaikka kirjat olisivat todellakin kääntämisen arvoisia.