Eva Eriksson ja Ulf Nilsson: En dag med mössens brandkår

Kirja kertoo metsässä olevan laakson hiiripalokunnasta, jonka tehtävänä on auttaa kaikkia hädässä olevia pikkueläimiä. Kirjassa on kuvattu palokunnan tehtäviä yhden päivän aikana. Tehtävät ovat lähinnä yleishyödyllisiä pikkueläinten autteluja eikä tulipaloja. Siksi eräs hiiri ehdottaakin palokunnan lopettamista, koska tulipaloja ei ole vuosikausiin ollut. Sitten tulee tulipalo ja palokuntaa tarvitaan taas.

Kirja voi toimia lapsille esimerkkinä palokunnan toiminnasta, vaikka luulen ihmisten palokunnan tehtävien olevan vähän erilaisia. Oikeassa maailmassa ensisijainen tehtävä taitaa edelleen olla tulipalojen sammuttaminen eikä kaikkien missä tahansa hädässä olevien auttaminen. Se kuitenkin lämmitti mieltä, että hiiripalokunta auttaa kaikkia hädän tasosta riippumatta (siis vaikka vei rotille ruokaa, vaikka rotat eivät aina ole ystävällisiä). Tykkään myös kuvittajan piirrostyylistä.