Robert Starling: Kirjakaupan hiiret

Kirjakaupan hiiret

Kirjakaupan hiirissä joukko hiiriä on aloittanut koulun. Koulutunnin aluksi eri hiirilapset esittelevät itsensä ja sen mitä heidän vanhempansa tekevät. Brien vanhemmat olivat työssä juustotehtaalla siinä missä Lulun ja Linnean postitoimistolla. Erikoisimmat hiirivanhemmat ovat Assilla, joiden vanhemmat tekivät kaikkea tutkimusmatkailusta astronautin tehtäviin asti.

Nikke haluaisi, että hänenkin elämänsä olisi samalla tavalla jännittävää, joten Assi kutsuu Niken kotiinsa vierailulle. Tälle paljastuu Assin perheen salaisuus. Kaikki seikkailut, mitä Assi on kokenut, ovatkin peräisin kirjoista. Oppilaat pääsevät yksi kerrallaan kirjojen seikkailuihin. Samalla tarinoiden taika tarttuu kaikkiin.

Kirjan opetus on hyvä, mutta se on toteutettu hieman töksäyttäen. Itse olisin toivonut valehtelusta syyttävän hiiren kohtaamista ja tämän mahdollista anteeksipyyntöä. Nyt asia jää tavallaan selvittämättä, vaikka epäilevä hiiri näytetäänkin hymyilevänä yleisössä.

Kuvitus on mukaansatempaavaa, jokaisesta sivusta otetaan lähes kaikki tila käyttöön. Hiiret on piirretty niin, että ne eroavat toinen toisistaan tarpeeksi.

Robert Starlingin Kirjakaupan hiiret on mukava lukukokemus, joka kannustaa lukemiseen.