Cathy Hopkins: Tuhannen taalan tytöt

Tuhannen taalan tytöt on samannimisen nuortenkirjasarjan ensimmäinen osa.

Kirja kertoo Jess-nimisen tytön arkielämästä, koulunkäynnistä, ystävistä. Jess ja Charlie asuvat mumminsa luona, koska heidän äitinsä on kuollut. Heidän isänsä saa työpaikan rikkaiden asuintalon työntekijöiden esimiehenä. Sopimukseen kuuluu työsuhdeasunto, niin he muuttavat sinne kaikki kolme. Ensin kaikki vaikuttaa Jessin mielestä aivan loistavalta: talossa on oma kylpylä, sinne muuttaa julkkiksia ja niin edelleen. Myöhemmin hän tajuaa, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää ja ettei rikkaus ole mikään tavoiteltava olotila.

Kirja oli sujuvasti kirjoitettua kevyttä viihdettä, vaikka vakavampiakin sivujuonteita on mukana. Yhdysvalloissa ja Britanniassa osataan tehdä tosi hyvin tällaista nuorille tytöille suunnattua chick lit -tyyppistä kirjallisuutta, mutta sitä suomennetaan omasta mielestäni liian vähän. Tälle kirjalle on siis jo olemassa jatkoa englanniksi ja ne kaikki ovat toivottavasti tulossa myös suomeksi jossain vaiheessa.