Žarko Petan: Tyhjällä päällä on kevyempi kumartaa

Tyhjällä päällä on kevyempi kumartaa on slovenialaisen Žarko Petanin aforismeista koottu kirja. Itselleni hän ei ollut tuttu kirjoittaja ennestään, mutta näitä samoja mietelmiä on luettu Suomessa radiossa Päivän mietelauseena.

Kirjassa aforismit on järjestelty erilaisten avainsanojen mukaan ja siten on tosiaan helpompaa etsiä haluamiensa teemojen mukaisia tekstejä. Kannesta kanteen tätä ei pysty lukemaan, vaan kirja on parempi selailtuna ja pieninä palasina, että saa vähän sulateltua lukemaansa.

Kiinnostavia ajatuksia Petan on kyllä aforismeihinsa saanut – tähän kirjaan tulee vielä varmasti palattua myöhemminkin.