Inger Frimansson: Tyttö ja kissa

Tyttö ja kissa

Johannes Malm on pankinjohtaja, jonka elämässä näyttää olevan kaikki hyvin. On hieno talo poreammeineen, autot ja muut rikkauden merkit, on taiteellinen vaimo Angela sekä isän silmäterä, esimurrosikäinen Evelina, joka tosin ei ole ulkoisesti mikään prinsessa, vaan kömpelö, isokokoinen ja juro. Kun Evelina sitten eräänä päivänä ei palaakaan koulusta kotiin, eikä ilmoita mitään itsestään, käykin ilmi, että hänet on siepattu. Tuntematon sieppaaja soittaa Johannekselle, eikä vaadikaan lunnasrahoja, vaan jotain paljon pahempaa.

Tyttö ja kissa ­-romaani alkaa tämän salaperäisen sieppaajan soitosta, mutta sitten tarinaa ryhdytään kerimään auki menneisyydestä käsin. Lukijalle esitellään Roland, epätoivoinen luuseri, jota pankinjohtaja Malm on kohdellut huonosti lainanhakutilanteessa. Roland on vakaasti sitä mieltä, että Malm on lopullisesti pilannut hänen elämänsä, ja alkaa suunnitella täydellistä kostoa. Vähän myöhemmin kirjassa tuodaan esille Evelinan ainoa ystävä, parantumattomasti syöpäsairas naapurintyttö Alice. Evelina on joutunut täysin Alicen ja tämän isoveljen Aaronin lumoihin, eikä oikein huomaa, miten julma ja manipuloiva Alice on häntä kohtaan.

Olen aina odottanut Frimanssonin uutta kirjaa innolla, ja sillä innolla tartuin myös Tyttö ja kissa ­ -romaaniin. Frimansson on mestari luomaan psykologista jännitystä näennäisesti pienistä asioista: hänen kuvaamansa tapahtumat ja ihmissuhteiden verkot ovat painostavia ja ahdistavia. Henkilöt eivät ole juurikaan sympatiaa herättäviä vaan kukin omalla tavallaan neuroottisia ja ihmisinä ärsyttäviäkin.

On kuitenkin pakko todeta, ettei Tyttö ja kissa ole Frimanssonin romaaneista parhaasta päästä: sivuhenkilöitä ja heille tapahtuneita asioita kuvataan turhan laveasti, joten itse tarinan jännitys pääsee välillä vähän väljähtymään. Siitä huolimatta luin kirjan oikein mielelläni; sen rytmi on monien asioiden kertomisesta huolimatta nopea, koska luvut ovat lyhyitä ja nasevia. Uskon että Frimanssonilla on paljon uskollisia lukijoita Suomessa, eikä tätäkään kirjaa kannata jättää väliin.