Hendrik Groen: Viimeiset villitykset : Hendrik Groenin (83 ¼ v.) salainen päiväkirja

Henrik Groen, ikää 83 ja risat, asuu hoitokodissa rutiinien turruttamana. Viihdettä on rajallisesti, joten itse pitää ottaa ilo irti siitä, mistä sen saa, jotta kahvipöydässä on jotakin keskusteltavaa. Vanheneminen on ankeaa aikaa, joten miksei kirjoittaisi kurjuuksia myös ylös.

Jotta viimeiset vuodet, taikka kuukaudet, eivät menisi valittaessa ja kuolemaa odotellessa, päättävät muutamat samanmieliset seniorit pistää kerhon pystyyn. ”Vanha vaan ei vainaa” eli vvv-kerhoon ei hapannaamoja mukaan oteta. Tarkoituksena on nauttia elämästä ja se onnistuu parhaiten hoitokodin ulkopuolella, kun jokainen jäsen keksii vuorotellen retken koko porukalle.

Viimeiset villitykset on hauska, lämminhenkinen ja ajankohtainen. Vanhainkodin elämästä kerrotaan realistisesti ilman sokerikuorrutetta. Samalla pääsee lukemaan vanhenemisen vitsauksia ja viisauksia.

Paula