Antti Hyry: Uuni

Vanha Pietari alkaa rakentamaan peräpohjolalaisen kesäpaikan suureen pirttiin perinteistä leivinuunia. Välillä täytyy tuumailla ja lepäillä, syödä hyvin ja saunoa, toisinaan taas on tarpeen lähteä hakemaan muuraustarvikkeita rautakaupasta. Marjastus keskeyttää työnteon hetkeksi, mutta jos paikalle tulee apumiehiä, työ etenee ripeästi. Lopulta huolellisesti järjellä ja rakkaudellakin rakennettu uuni antaa ensimmäiset rieskansa. Miten hyviltä ne maistuvatkaan!

Antti Hyryn romaani on ensimmäisiltä riveiltä loppuun asti hyvin tarkkaa käsityötä. Uunin rakennusta kuvataan hyvin yksityiskohtaisesti, eikä pikkuasioita unohdeta missään vaiheessa. Nykyaikaisen sähköisen informaatiotulvan keskellä Hyry kiinnittää huomionsa aitoihin kouriintuntuviin asioihin. Uunin rakentamisessa on tärkeää koko rakenne, kaikkien asioiden täytyy olla paikallaan ja oikeassa järjestyksessä. Ja niin, tiili tiileltä ja sana sanalta, Pietarin uuni lopulta valmistuu.

Jo 1950-luvulla ensimmäiset teoksensa kirjoittanut Antti Hyry voitti Uunilla Finlandia-palkinnon vuonna 2009 jättäen taakseen muiden muassa Kari Hotakaisen Ihmisen osan. Uuni erottuu vanhanaikaisuudellaan, hitaudellaan ja yksityiskohtaisella vähäeleisyydellään. Modernistina aloittaneen Hyryn romaania tuntuu edelleen rajojarikkovan modernilta, vaikka sen teemat ja ajatukset vievätkin hieman paradoksaalisesti ajassa vuosikymmeniä taaksepäin.

Uunia täytyy lukea huolella ja ajan kanssa. Hyryn kaunis kieli ja kaipaus vanhoihin aikoihin imaisevat pian mukaansa, jos kirjalle antaa rauhassa mahdollisuuden. Minulle tämä oli vuoden parhaita lukuhetkiä tähän mennessä.

Tamperelainen opettaja Hannu Sinisalo tykkää jalkapallosta, kissoista ja lautapeleistä. Lukutottumuksiltaan Hannu on runsasruokainen klassikoista sarjakuviin ja dekkareista filosofiaan, mutta omimmillaan hän on viileän ironian ja älykkään huumorin parissa. Kaikki vinkit »

1. Uunin luin. Sisulla luin. Melkeinpä itkin ja luin. En ole rakentamassa uunia. En edes aio koskaan rakentaa uunia. Enkä suosittele tätä kirjaa heille, jotka eivät myöskään aio rakentaa uunia. En vaan jaksanut se uunin rakentamisen tarkkaakin tarkemman kuvauksen rinnalla keskittyä etsimään kirjan sanomaa.

2. Huisi kirja, pidin valtaisasti, vaikka uunihommiin ei ole halua. Puhuttiinhan siinä myös kirkkouruista, ja kiinnostavia puhuttiinkin. Erinomaista työtä.