Knut Nærum: Vinossa

Vinossa

Knut Nærumin kirjoittama Vinossa on kevään sarjakuvatarjonnan yksi mielenkiintoisimmista tapauksista. Kyseessä on dystopia maailmasta, jossa sarjakuvien tekeminen on kiellettyä. Kirjan päähenkilö on sarjakuvia salaa työstävä henkilö ja hänen elämänsä toimii kehyskertomuksena irtonaisille tarinakokonaisuuksille: sarjakuville, joita henkilö levittää.

Vinossa-sarjakuvassa ei avata miksi sarjakuvien kirjoittaminen on kiellettyä, se vain on. Sarjakuvien levittäminen on niin paha asia, että salainen poliisi kyttää levittäjiä ja yrittää hiljentää jopa väkivallalla. Tämä kehyskertomus on tehty minusta hyvin. Kuvitus on puolihuolimatonta ja harmaata, omiaan korostamaan tarinan ahdistavaa viestiä: salailua, pelkoa ja ahdistusta.

Itse sarjakuvat ovat vastapainoa tälle, ne ovat värikkäitä ja täynnä yksityiskohtia. Sarjakuvien aiheet eivät ole päätähuimaavan omaperäisiä. Niiden kautta käsitellään muun muassa vanhenemista ja ihmisyyttä. Kuten kehyskertomuskin, sarjakuvat onnistuvat esittämään maailmankuvansa ahdistavasti.

On vaikea sanoa mikä dystopioissa varsinaisesti lukijakuntaa kiehtoo, mutta nykypäivän kirjallisuudessa ne tuntuvat olevan yliedustettuina. Vinossa on kuitenkin omaperäisesti toteutettu, ja erottuu siksi edukseen.