Juha Metso ja Juha Vakkuri: Voodoo : Afrikan arkea : rapsodia Guineanlahdelta

Voodoo : Afrikan arkea

Voodoo, tai oikemmin vodun, on Länsi-Afrikan tärkeimpiä uskontoja. Sen vaikutukset jokapäiväiseen elämään alueella ovat hyvin merkittäviä: tärkeissä päätöksissä esi-isiä ja jumalia on kuultava. Mustalla magialla, johon vallankin elokuvallinen voodoo herkästi sekoitetaan, ei juurikaan ole tekemistä aidon uskonnonharjoittamisen kanssa. Vodun on muutakin kuin fetissit ja poppamiehet.

Vodun-uskonnon tärkein keskus on Beninin Grand-Popon kylässä. Ei aivan sattumalta Grand-Popo on myös Juha Vakkurin perustaman suomalais-afrikkalaisen kulttuurikeskus Villa Karon koti. Yksi lukuisista suomalaisista Villa Karossa stipendiaattina toimineista taiteilijoista on valokuvaaja Juha Metso. Metso kuvasi Beninissä nimenomaan tavallisia ihmisiä ja vodun-uskonnon harjoittamista. Kun tuli aika koota kuvista jonkinlainen kokonaisuus, päätyi hän pyytämään Vakkuria kirjoittamaan lyhyitä tekstejä arjesta Beninissä. Yhdessä Vakkurin tekstinpätkät ja Metson kuvat muodostavat kauniin kirjan: Voodoo : Afrikan arkea.

Voodoo : Afrikan arkea on siis varsin kaunis esine jämäkässä graafisessa mustavalkoisuudessaan. Muutamat mukana olevat värivalokuvat itse asiassa mielestäni hieman rikkovat teoksen harmoniaa, mutta ei siitä sen enempää. Juha Metso on joka tapauksessa loistava valokuvaaja, jonka otoksissa Benin ja villi vodun todella heräävät henkiin ja tulevat lähelle. Vakkurin tekstit ovat taattua laatua – asiallisia, kulttuurisesti syväluotaavia, mutta silti helpon ja hyväntuulisen pakottomia. Kirjaa voi selailla vähin erin, keskittyä kuviin tai tarinoihin. Tunnelma ja vaikutelmat välittyvät.

Tämän vuoden tärkeimpiä löytöjä itselleni ovat Juha Vakkurin kirjat. Nyt yhdistettynä loistavaan kuvajournalismiin ne tekevät edelleen suuren vaikutuksen. Suosittelen!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 289 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!