Ia Genberg: Yksityiskohdat

Yksityiskohdat

Elämme oman tarinamme puitteissa monta pienempää elämää muiden kanssa, ihmisten jotka tulevat ja menevät, ystävien jotka katoavat omille teilleen tai lasten jotka kasvavat – en vain ole koskaan ymmärtänyt, missä ne varsinaiset puitteet ovat. Kaikki vaikuttaa itsestäänselvältä kun minulla on kuumetta tai kun olen rakastunut, silloin ”minä” väistyy ja jäljelle jää nimetön, yhtenäinen ja erottamaton onnen tunne erillisine yksityiskohtineen.

Yksityiskohdat on saanut Ruotsin parhaalle kaunokirjalliselle teokselle myönnettävän August-palkinnon vuonna 2022, minkä voi hyvin ymmärtää kirjan luettuaan. Kyseessä on hengästyttävän upea pienoisromaani keski-ikäisestä naisesta, joka kuumeen kourissa käy läpi menneisyytensä ihmissuhteita: ystäviä, rakastettuja, muuten vain elämään liittyneitä henkilöitä.

Muistoista muotoutuu neljä lukua. Kolme naista, yksi mies: Johanna, Niki, Alejandro, Birgitta. Jokaisen vaikutus minäkertojan elämään on ollut ainutlaatuinen. Johanna ja Alejandro ovat rakastajia, Niki läheinen ystävä ja Birgitta yllättävästi hänen äitinsä. Kaikki he ovat nyt poissa kertojan elämästä, Birgitta haudassa asti, muut vain jonnekin liuenneina. Jollain tavalla tämä tärkeiden ihmisten pois liukeneminen on kirjassa vähintään yhtä tärkeää kuin heidän läsnäolonsa. Mihin he ovat menneet? Eikö meidän jokaisen elämään ole sisältynyt tällaisia ihmissuhteita, jotka vain haihtuvat ilman suuria riitoja tai muita dramaattisia kohtauksia?

Kirjan kaikki keskeiset henkilöt ovat tietysti hyvin mielenkiintoisia, mutta eniten minulle jäi ehkä mieleen Niki, tuo puhdasverisesti epävakaa persoonallisuus, jota kertoja ei kuitenkaan halua diagnosoida miksikään. ”Kukaan ei puhunut oireista, kriteereistä eikä lääkkeistä. Huonokuntoisia ei niputettu lääketieteellisin perustein yhteen, vaan jokaisen oli yritettävä ymmärtää itseään ja muita.” Eikö tämä olekin lohdullinen näkökulma, ja paljon hedelmällisempi kuin jokin tautiluokituksen numero?

Yksityiskohdat oli hieno lukuelämys, se ikään kuin tarttui ihoon eikä päästänyt helpolla irti. Suosittelen siis lämpimästi!