Nina Peura: Yöpakkasia

Hanna Hankimo toimii kunnianarvoisassa lahtelaiskoulussa historianopettajan sijaisena. Hänen kollegansa, uskonnonopettaja Matti, jonka kanssa Hannalla on ollut lyhyt suhdekin, löytyy eräänä aamuna kuolleena jäiseltä koulunpihalta. Poliisi kuittaa tapahtuneen lopulta onnettomuudeksi, mutta Hannaa kuulustellaan kuitenkin sitkeästi, koska hän oli ollut  koululla Matin kuoliniltana. Hanna alkaa itse tutkia asiaa ja törmää tutkimuksissaan hyvin epämiellyttäviin totuuksiin kunnolliselta näyttävällä työpaikallaan.

Yöpakkasia on nopeasti luettava kirja; siinä on vain 192 sivua, joten se soveltuu mainiosti vaikkapa lyhyen junamatkan viihteeksi. Kovin mieleenjäävästä lukukokemuksesta tässä ei totuuden nimissä kuitenkaan ole kysymys. Hanna, jota joku kirjassa vertaa omia tutkimuksiaan tekevään Neiti Marpleen, muistuttaa ehkä enemmän Neiti Etsivää; hän näyttäytyy lukijallekin lopulta hieman ärsyttävänä. Lisäksi kirjassa on sivumääräänsä nähden yllättävän paljon tyhjäkäyntiä, kuten vaateostosten kuvailua sekä todellisessa elämässä että nettikaupassa.

Peura selittää kaiken mahdollisen auki, mutta onhan lopputulos sitten ainakin helppolukuinen. Toisaalta mieleeni ei kuitenkaan tullut kertaakaan jättää kirjaa kesken; jollain tavalla se sittenkin piti otteessaan loppuun asti.

1. Ikävä kyllä on sanottava, että jos minulla ei olisi tuota päänpinttymää lukea kirja loppuun, olisin kyllä tämän kesken jättänyt.
    Dekkariahmattien ei tähän kannata aikaansa tuhlata (kurja sanoa näin). Tarinassa on myös niin paljon epäuskottavuutta dekkariksi, ettei se innosta. Niin kuin tämä opettajien bisnes käyttämällä oppilaita työvoimana.
    Viihteellisenä välipalakirjana menettelee tosiaan esim junamatkalla.