David Schiller (toim.): Zen : opas mielenrauhaan

David Schillerin toimittama Zen : opas mielenrauhaan esittelee Zen-buddhalaisuuden ajatusmaailmaa. Se käyttää työkalunaan lyhyitä esittelyjä ja ajatuksia herättäviä sitaatteja. Esittelyt ovat kirjan puitteet esitellen suuntauksen historiaa. Valtaosa kirjasta kuitenkin koostuu sitaateista.

Pilko puita, kanna vettä.
-Zen sanonta

Minusta opas on hieman erikoinen kirjanen. Odotin aasiaislähtöistä filosofiaa, mutta sain mietekirjan, johon on koottu valtava määrä mietteitä ja sitaatteja eri puolilta maailmaa. Suurella osalla näistä ei ole Zenin kanssa mitään tekemistä. Esimerkiksi Mark Twainilla on paljon hyviä ajatuksia, mutta niiden niputtaminen Zen-buddhalaisuuden alaisuuteen tuntuu väkinäiseltä. Länsimaiset sitaatit tekevät oppaasta helpommin lähestyttävämmän, mutta ajaako se tarkoitustaan, on eri asia.

Pieni kirjanen on hyvä työkalu oman maailmansa avartamiseen. Itse aloitin ja lopetin päiväni sitaatilla ja se tuntui hyvin mielekkäältä tavalta sisällyttää päivään uusi rutiini. Kirja on myös varsin näppärän kokoinen ja kelpaa hyvin esimerkiksi työmatkalukemiseksi.